14-07-2010

Armbandjes en toverballen vilten.

-
Op de valreep, voordat de zomervakantie begint, is er dan nog 1 kinderfeestje bij RICK. Deze meiden, die het volgend schooljaar naar de brugklas gaan, maken bij mij armbandjes. Ik gebruik hiervoor lontvilt van Merino-wol  en een stukje elektriciteitsdraad van 20 cm.  De wol leggen we horizontaal en dan weer verticaal neer in dunne laagjes op elkaar. De laag die je het eerste neerlegt zie je!  Het draad komt er dan bovenop te liggen en het geheel spuiten we nat met water en groene zeep. We klappen het viltlapje dubbel en rollen  het strak om het draad heen. Nog een keer nat maken en dan heel zachtjes rollen. Geduld, door wrijving, warmte, water en zeep gaat deze mooie wol krimpen en dat is precies wat we willen. Nog even 'walken' en heel goed uitspoelen zodat alle zeep-resten eruit zijn.
De balletjes maak je door een ronddraaiende beweging te maken. Dit kan tussen 2 handen of op een antislip matje..........................................En we gaan allemaal tevreden naar huis.

8 opmerkingen:

  1. Bedankt voor je berichtje. Kreta is inderdaad een heel fijn eiland om te wonen. Mooie armbanden hebben de meiden trouwens gemaakt. Lieve groet, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die doen dit armbandje voor de rest van de vakantie niet meer uit, denk ik :) Heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel leuk zusje!
    Ik zoek straks nog eens de foto van de toverballen van mijn klas .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat ik het ook eens ga proberen met mijn tigduizendjaar oude gekleurde wol die ik ooit eens in een hebberige bui heb gekocht, jouw beschrijving lijkt niet echt moeilijk....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Erg leuk die armbandjes! Bedankt voor je reactie. Ik ga maandag naar Belgie op vakantie en zal je idee van het "ideenboekje" meenemen! ben benieuwd wat ik tegen kom onderweg!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat mooi! Lijkt me een leuk idee voor een verjaardagsfeestje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. What a terrific idea, to use electrical wire!
    That way, they are adjustable!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Helmi, wat een enige armbandjes.

    BeantwoordenVerwijderen