02-11-2012

Creatief denken kun je leren.

50 grijzen of kleuren kiezen

binnen de lijntjes schrijven

kijken met andere ogen

gesloten deuren openen

naar nieuwe vormen zoeken

'RAAR' = vreemd, zonderling, ongewoon. Als ik keuzes moet maken, zijn ze altijd wel een beetje RAAR. Maar liever raar dan gewoon. Als kunstenaar wordt je min of meer opgeleid om juist raar te denken. Niet binnen de lijntjes, maar er juist overheen gaan. Verder denken en geen genoegen nemen met de eerste ingeving. Het is belangrijk om je eigen creatieve vermogen te prikkelen (omdenken). Dit is dan ook heel belangrijk in het onderwijs en iets wat we kinderen moeten leren. Ze moeten niet alleen vakken als TAAL en REKENEN leren. Jammer dat dit stukje binnen het onderwijs wordt onderschat en creativiteit in deze tijd wordt wegbezuinigd.
Doe mee, en denk elke dag even RAAR!

6 opmerkingen:

  1. Ik ben absoluut geen kunstenaar maar ook ik vind het vreemd om verder te gaan in creativiteit dan "normaal". Men onderschat wat creativiteit met kinderen doet kwa ontwikkeling, samenwerking, anders denken kortom ben het helemaal met je eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het zó met je eens!! Op de basisschool waar ik tot voor kort werkte was ik dagelijks bezig met mijn lobby voor meer creativiteit in school! Het is zo goed voor kinderen niet alleen voor het creatief leren denken (wel heeeel belangrijk), maar ook voor zoiets simpels als ook eens trots te kunnen zijn op iets wat je op school presteert. Niet ieder kind is goed in taal en rekenen. Uiteindelijk heb ik voor mijn collega's uit eigen ervaring een aantal tekenlessen gemaakt waarmee je heel makkelijk in de groep aan de slag kan. Ik denk dat een deel van het niet geven van creatieve vakken namelijk is dat de leerkracht zich er onzeker over voelt...

    Zo... Het is een heel relaas geworden... Je merkt in ieder geval hoe belangrijk ik het vind :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op scholen is creatief bezig zijn inderdaad een ondergeschoven kindje geworden. Ik merkte het ook al met mijn kinderen (nu 25 en 28) voor ze op de Vrije School zaten. Elk jaar hetzelfde vader/moederdag cadeautje elke keer weer die standaard knutsels. Het zou fijn zijn als scholen budget vrij wilden maken om iemand van buiten de school te laten komen om met de kinderen te werken.Maar op jouw blog zie ik toch vaak dat je op scholen heel creatief bezig bent met kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, zo tof! bedankt om dit te delen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Helemaal mee eens. Je moet tegenwoordig in een hokje passen en voor creativiteit is er nog maar weinig plek. Zo jammer voor alle kinderen die het niet aangeboden krijgen, om te leren buiten de box te gaan. Veel ouders kunnen dit niet begeleiden en is de school de enige plek waar ze het zouden kunnen leren. Verdrietig. Liefs MiM

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Helmi! Helemaal mee eens!
    Denk dat juist in wat moeilijkere tijden, creatief denken en doen erg belangrijk is en erg handig kan zijn.
    Fijne dag, Helene

    BeantwoordenVerwijderen